Ff voorstellen Serdar Cicek: “Zij bewandelen de wegen die ik zelf ook gelopen heb”
Werkleermeester Zorg Serdar Cicek: “Ik ben geen vluchteling, maar een Turk die hier 43 jaar geleden naartoe gekomen is op advies van mijn broer. Ik was toen vijftien en moest alles opnieuw leren. Daarom ook heb ik empathie voor mijn leerlingen. Ik weet hoe lastig dat is.”
Serdar Cicek werkt intussen 35 jaar in Nederland in de zorg en probeert zijn, voornamelijk vrouwelijke, cursisten klaar te stomen voor werken als huishoudelijke hulp. “Dan kunnen ze daarna eventueel niveaus klimmen en zo verder bouwen aan hun economische zelfstandigheid. Ik leer hun ook dat in Nederland vrouwen, moeders, voor zichzelf moeten kunnen zorgen. Dat is best lastig voor hen, die als vrouw in hun vaderland vaak als tweede- of derderangsburgers zijn behandeld.”
Handen en voeten
“De leerlingen komen niet allemaal uit dezelfde ‘fabriek’, ze verschillen in land van herkomst, afkomst, mate van ontwikkeling. Taal is ook best een barrière, dus gebruik ik ook allerlei andere middelen om dingen te verduidelijken. Ik stimuleer ook dat ze elkaar helpen en anders is er nog – met alle beperkingen – Google Translate. Ik zeg altijd dat ze zich niet moeten schamen als ze fouten maken; fouten maken mag in de les. Daar is het les voor. Ik probeer een veilige omgeving te creëren; we hebben met elkaar afgesproken dat wat in de les besproken wordt, onder ons blijft.”
Vrouwenrechten
Serdar geeft waar mogelijk antwoorden op de vragen van de vrouwen. “Zo heb ik uitgelegd wat het RIVM is bijvoorbeeld en welke Corona-maatregelen gelden in Nederland. Dat is een stukje inhoud én taalvaardigheid ineen. Ook heb ik het met hen over de rechten van de mens en in het bijzonder over de rechten van vrouwen. Het is eigenlijk een soort les maatschappijleer in het klein.”
Geluk
“Daarnaast stimuleer ik hen om hun netwerk uit te breiden; dat is goed voor hun geestelijk welzijn. Het is belangrijk dat ze leren houden van de plek waar ze leven; anders gaan ze het als een gevangenis ervaren. Veel zit tussen de oren en het realiseren van een mentaliteitsverandering in tien weken is veelgevraagd, maar ik doe m’n best, zodat ze zich hier meer thuis gaan voelen en gelukkig kunnen worden.”
Huishoudelijke hulp
Centraal in de lessen van Serdar staat het ‘klaarstomen’ van de vrouwen voor de functie van huishoudelijke hulp. “Hoe werkt de wasmachine? De droger? Wat betekenen de labels in kleding? Hoe werkt het hoog-laagbed? Hoe haal je mensen uit bed en breng je ze naar het toilet? Hoe werkt communicatie? En tips, zoals stel je voor aan je klant en kom op tijd. Of vraag met welke spulletjes je extra voorzichtig moet zijn omdat die dierbaar zijn voor je klant.”
Enthousiasme groeit
De tien, twaalf vrouwen per groep moeten van Stroomopwaarts de lessen volgen. “Je merkt meteen wie er zin in hebben en wie niet, maar in de loop van de tijd zie ik het enthousiasme groeien. Dat blijkt ook uit mijn evaluatie; ik vraag de cursisten na afloop van de tien lesweken of de cursus aan hun verwachtingen heeft voldaan. Het zou trouwens goed zijn als De Maatwerkplaats na een kwartaal nog eens met de cursisten zou spreken om te zien hoe het dan met ze gaat, hoe ze dan tegen de lessen aankijken. Om te zien wie zijn uitgestroomd naar regulier of vrijwilligerswerk. Maar vooral of ze zich meer thuis voelen in Nederland”
Meer inspirerende verhalen
FF voorstellen: Ilham Cherita “We hebben ook gewoon plezier”
“Het is hard werken. Vooral omdat nogal wat deelnemers analfabeet zijn en niet gewend om...
lees meerFf voorstellen: coach Hennok Azbha
‘Eritreeërs helpen deed ik al in mijn studietijd, in de stamkroeg van mijn vader. Hij...
lees meer